Adoptieouder Michel Rog: ‘Zet iedere dag een klein stapje om de wereld mooier te maken’

Onderwijs zit hem in het bloed. Grootgebracht in een onderwijsfamilie werd hij al op jonge leeftijd maatschappijleraar. Het woordvoerderschap onderwijs zit hem bij het CDA dan ook als gegoten. Zes vragen aan Michel Rog. Hij adopteerde SDG 4: goed onderwijs voor iedereen.

Goed onderwijs wereldwijd, waarom?

Kinderen, waar ook ter wereld, hebben recht op goed onderwijs. Voor hun eigen ontwikkeling, maar ook om later een bijdrage te kunnen leveren aan de samenleving waar zij deel van uitmaken. Goed onderwijs is de grootste bijdrage aan een brede, persoonlijke ontwikkeling, kans op werk en een beter en een gezonder leven. Dat gun je iedereen. 

91 procent van alle kinderen ter wereld gaat vandaag naar de basisschool. We zijn goed op weg.

Er is al heel veel gebeurd in ontwikkelingslanden; er gaan in snel tempo steeds meer kinderen naar school. Er liggen echter ook hoge ambities: in 2030 willen we goed onderwijs voor iedereen. Dat is een extreme uitdaging, want die laatste negen procent is het moeilijkst te bereiken. Maar ik zie ook kansen: onderwijs voor kinderen in ontwikkelingslanden was zes jaar lang geen thema voor de regering, maar nu wel. Veel ontwikkelingsorganisaties doen al ongelofelijk belangrijk werk, maar nu de Nederlandse regering die visie en dat beleid ook uitdraagt, heeft dat nog meer effect.

Ziet u nog meer redenen om optimistisch te zijn?

Ik zag in Malawi mooie dingen ontstaan: in zogenaamde teacher programs leren onderwijzers hoe ze een betere leraar kunnen worden. Leraren gaan bij elkaar in de klas kijken en evalueren samen een les. Ook kijken ze nu beter naar waar kinderen behoefte aan hebben en wat ze nodig hebben in hun eigen gemeenschap. Ik zag hoe leraren in Malawi de leerlingen ook onderwezen in moderne landbouwtechnieken en gezonde voeding en levensstijl.

Wat doet u in de Tweede Kamer voor goed onderwijs wereldwijd?

Samen met een fractiegenoot lobby ik voor beter basisonderwijs in ontwikkelingslanden. In mijn privéleven zet ik me hier ook voor in. Dat doe ik als voorzitter van de Raad van Toezicht van Edukans, werk waar mijn hart ligt. Als Kamerlid doe ik dat ook voor kinderen in Nederland. Ik zet me in voor laaggeletterden en voor thuiszitters, degenen die niet naar school gaan of kunnen.

Wat kunnen wij doen?

Je kunt projecten die er al zijn steunen, vrijwilliger worden of doneren aan organisaties zoals Edukans. Ben je ouder of leraar: voor scholen zijn er geweldige bewustwordingsprogramma’s die ontwikkelingsorganisaties aanbieden voor scholen. Hierin zoeken klassen contact met scholen daar en maken kinderen via internet op een makkelijke manier kennis met elkaar..

Wanneer bent u tevreden?

Ik vind het onze morele plicht om het grote verschil in rijkdom en kennis te verkleinen. Dat gaan niet vanzelf: we moeten iedere dag weer hard werken om meer kinderen naar school te laten gaan. Maar als we iedere dag een klein stapje zetten, dan kunnen we op die manier de wereld iedere dag een beetje mooier maken.

Michel Rog & het goede nieuws

Hoe praten Kamerleden over ontwikkelingen in de wereld? Signaleren ze louter wat er niet goed gaat? Of laten ze ook oplossingen en vooruitgang zien? World’s Best News legt ze langs de meetlat.

●●○○○

Michel Rog kan niet tegen onrecht. Met hart en ziel zette hij zich deze zomer in voor de gedupeerde leerlingen van vmbo-scholen in Maastricht. ‘Deze man gaat niet weg, als u hem niet wegstuurt’, zei hij over de falende VMBO-bestuurder Andre Postema. Ook kleuters kunnen op zijn steun rekenen: ‘Af van de toetsgekte, kleuters mogen weer kleuteren!’ Zijn felle uitspraken hadden succes: de vmbo-bestuurder stapte op en de kleutertoets wordt afgeschaft.

Helaas konden we Rog niet betrappen op uitspraken over onderwijskansen voor kinderen buiten Nederland. Wel maakte hij zich zorgen over de kansen van Nederlandse psychologen met een masterdiploma. ‘Zij komen in de snackbar te staan’, aldus Rog. Die stelling bleek te somber: binnen de gamma-opleidingen hebben psychologen de beste baankansen, vergelijkbaar met die van studenten rechten en economie.

Tip voor Michel: Iets optimistischer mag wel. En laat ook eens zien welke immense vooruitgang we geboekt hebben op het gebied van onderwijs buiten Nederland.

In september 2017 adopteerden verschillende Tweede Kamerleden één of meerdere ‘SDG’s’, de zogenaamde Duurzame Ontwikkelings- doelen, in 2016 vastgelegd door 193 landen van de Verenigde Naties. Deze politici zetten zich zichtbaar en concreet in voor dit specifieke SDG. World’s Best News interviewde vijf Kamerleden over hun ‘adoptiekindje’ en legde ze langs de World’s Best News-meetlat. De komende vijf weken publiceren we iedere week een interview. Volgende week is Kamerlid Kirsten van den Hul (PvdA) aan het woord over haar adoptiekindje SDG 5: ‘Vrouwen, steek je vinger op!’

 

Terug naar de vorige pagina

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten