Hierom loop je minder kans om door fijnstof te overlijden dan tien jaar geleden

velib-paris-fietsenplan

Longkanker, beroertes, luchtwegaandoeningen en allerhande hart- en longziektes; je wordt er niet vrolijker van als je door de lange lijst gaat met aandoeningen die er een regelrecht gevolg van zijn. De boosdoener: luchtvervuiling. Het is een verzamelnaam geworden voor allerhande uitstoot; van verkeer en industrieën, veebedrijven en elektriciteitscentrales tot haardvuur en sigarettenrook.

Het onderwerp is inmiddels bijna niet meer weg te denken uit de media, en dan vooral in negatieve zin. Toch  wordt de lucht in Europa en Amerika schoner. Maar liefst negentig procent van alle stedelingen die in lage- en middeninkomenslanden in Europa wonen, ademen volgens de  Wereldgezondheidsorganisatie WHO schonere lucht in dan vijf jaar geleden. Ook de Europeanen die in rijkere landen wonen, ademen schonere lucht in, maar hier is de vooruitgang iets minder snel gegaan. Voor de beide Amerika’s geldt dat zestig procent van alle rijkere en minder rijke landen een schonere lucht in kunnen ademen dan in 2012. Oorzaak: minder vervuilende industrieën en verkeer.

Maar liefst negentig procent van alle stedelingen in lage- en middeninkomenslanden in Europa ademt volgens de Wereldgezondheidsorganisatie WHO schonere lucht in dan vijf jaar geleden.

Maar liefst negentig procent van alle stedelingen in lage- en middeninkomenslanden in Europa ademt volgens de Wereldgezondheidsorganisatie WHO schonere lucht in dan vijf jaar geleden.

Voor de beide Amerika’s geldt dat zestig procent van de inwoners schonere lucht kan inademen dan in 2012. Bron: WHO

Voor de beide Amerika’s geldt dat zestig procent van de inwoners schonere lucht kan inademen dan in 2012. Bron: WHO

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Inzet van ontwikkelingslanden

Daarbij is er hoop voor de toekomst: miljoenensteden als Athene, Madrid, Mexico City en Parijs hebben aangegeven om dieselvoertuigen in 2025 volledig te verbieden. Maar ook ontwikkelingslanden doen mee. En dat is goed nieuws want daar stijgt de uitstoot van onder meer fijn stof en zwaveldioxide alleen nog maar. Benin, Ivoorkust, Ghana, Nigeria en Togo introduceerden in juli van dit jaar zwavelarme brandstoffen.

Beloftes wereldwijd

Tijdens de internationale Environment Assembly van de Verenigde Naties, die in december in Nairobi werd gehouden, beloofden lidstaten om onder meer luchtvervuiling tegen te gaan. Colombia, Singapore, Bulgarije, Hongarije en Mongolië lieten tijdens de bijeenkomst weten om ook deel te nemen aan de VN-campagne BreatheLife2030, waar inmiddels honderd wereldsteden bij zijn aangesloten om luchtvervuiling te bestrijden. Deelnemers aan de campagne beloven om de luchtvervuiling in hun land in 2030 terug te hebben gebracht tot ‘een veilig niveau’.

Als alle beloftes ook daadwerkelijk worden ingelost, dan zullen in 2030 1,49 miljard meer mensen schone lucht inademen en zal er 18,6 miljard dollar vrijkomen voor onderzoek en ontwikkeling van innovatieve programma’s voor de bestrijding van onder meer luchtvervuiling.

Minder kans om te overlijden door vieze lucht

En dat is goed nieuws, want luchtvervuiling buitenshuis veroorzaakt jaarlijks een hoog aantal slachtoffers. In totaal stierven in 2016 nog 4,2 miljoen mensen aan ziektes die worden veroorzaakt door luchtvervuiling. In 1990 waren dit er nog 3,4 miljoen. De WHO is zelfs nog iets optimistischer: volgens de Wereldgezondheidsorganisatie daalde de sterfte door luchtverontreiniging tot drie miljoen mensen per jaar.

Komen er in absolute getallen nog steeds meer mensen ieder jaar om door luchtvervuiling, in relatieve getallen is er al een daling, omdat hierin ook de groeiende wereldbevolking wordt meegerekend.. Met andere woorden: het risico om door luchtverontreiniging te overlijden, is lager dan vijf of tien jaar geleden. Dat het aantal absolute sterfgevallen nog steeds stijgt, is niet alleen een gevolg van de groeiende wereldbevolking, maar ook van een steeds ouder wordende wereldbevolking; oude mensen lopen een groter risico om vroegtijdig te overlijden aan luchtvervuiling dan jonge mensen.

Sterftecijfer wereldwijd door luchtvervuiling. Blauw stelt het sterftecijfer voor door luchtvervuiling binnenshuis, geel is het sterftecijfer door de ozonlaag, groen is het sterftecijfer door fijnstof buitenshuis. Bron: Our World In Data

Sterftecijfer wereldwijd door luchtvervuiling. Blauw stelt het sterftecijfer voor door luchtvervuiling binnenshuis (met name door koken en verwarmen op biomassa), groen is het sterftecijfer door luchtverontreiniging buitenshuis. Geel is het sterftecijfer door ozon, dat vrijkomt bij smog. Bron: Our World In Data.

 

Terug naar de vorige pagina

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten