Nooit eerder studeerden zoveel mensen

West China Medical School Sichuan University. Foto via

West China Medical School Sichuan University. Foto via ispoint.org

Nooit eerder in de geschiedenis studeerden wereldwijd zoveel mensen als vandaag. Op 22.000 hogescholen en universiteiten studeren maar liefst tweehonderd miljoen jonge mensen. Vooral in China gaat het razendsnel. Daar studeert nu veertig procent van alle achttien- tot 22-jarigen. In 1978 was dat nog maar 1,5 procent. In India is het al niet anders. Daar studeren vandaag 35 miljoen jongeren en dat is ongeveer een kwart van alle achttien- tot 24-jarigen in het land.

Massa-universiteiten
Was toegang tot hoger onderwijs tot enkele decennia geleden voorbehouden aan de sociale en economische elite van een land, vandaag krijgen steeds meer gewone mensen de kans om een bachelor of masterdiploma te halen. Niet alleen in Europa, maar ook in landen als Brazilië, Chili, China, Egypte en India is hoger onderwijs massaonderwijs geworden.

De groei is zo indrukwekkend, dat de oude, door de overheid opgezette instellingen de instroom niet meer aankunnen. Commerciële hogescholen en universiteiten springen in het gat en bieden steeds meer onderwijs aan. Het zijn cijfers uit een recent Duits onderzoek. En de hoofdconclusie kan geen andere zijn dan dat er een ‘Globaler Bildungshunger’ bestaat, een ‘Wereldwijde honger naar onderwijs’.

Anarchisme
Interessant is dat de toonzetting van het onderzoek eerder negatief is. Terwijl de studie van de daken zou moeten schreeuwen dat zoveel mensen wíllen studeren en dat ze er in toenemende mate ook het geld voor hebben, concentreren de Duitse onderzoekers zich vooral op de borging van de kwaliteit in het onderwijs.

Volgens hen is er een gebrek aan sturing door de landelijke overheden en ontbreekt het aan een wereldwijd geaccepteerd systeem om onderscheid te maken in kwaliteit van de hogescholen en universiteiten. Bovendien leidt maar twee tot vijf procent van de instellingen op tot hoogwaardig wetenschappelijk onderzoek. De rest bereidt jonge mensen voor op de arbeidsmarkt.  De leider van het onderzoek, Philip G. Altbach spreekt zelfs over ‘anarchisme’ in het wereldwijde hoger onderwijs.

Dat zijn ongetwijfeld terechte zorgen en het is goed dat deze ontwikkelingen onder de loep worden genomen. Maar het is ook jammer dat de onderzoekers de kans lieten liggen om ons te vertellen hoe fantastisch het is dat deze wereldwijde vooruitgang werd geboekt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Spring naar de toolbar