Waarom vliegtuigongelukken zeldzaam zijn geworden

Vliegtuigongelukken zoals we die gisteren in Zuid-Afrika zagen, komen gelukkig bijna nooit meer voor. Vliegen is tegenwoordig een stuk veiliger dan auto rijden. Véel veiliger.

Door Marianne Lamers

De ervaren crew die het bijzondere vliegtuig mocht besturen dat van Zuid-Afrika dwars door Afrika naar Lelystad zou vliegen, zal zijn bestemming niet meer halen. De Convair 340 uit 1954 , een tweemotorig toestel met klassieke stermotoren, stortte al vrij snel na de start neer. Eén inzittende kwam om het leven, twintig raakten gewond, waaronder drie Nederlanders.

Boel verbeterd

In het bouwjaar van dit toestel was het nog een stuk gevaarlijker om te vliegen dan nu. In 1954 kwamen nog 1549 mensen om. Dat is op het handjevol mensen dat toen vloog een enorm hoog aantal. Afgelopen jaar kwamen in de commerciële luchtvaart ‘slechts’ 44 mensen om het leven, bij in totaal tien vliegtuigongelukken. Bij grote passagiersvluchten kwam helemaal niemand om.

En dat terwijl er meer gevlogen wordt dan ooit. In 2017 vertrokken zo’n 36,8 miljoen vluchten, bijna 7 procent meer dan vorig jaar. Het aantal passagiers groeide naar ruim 4 miljard.

Veiligheidsprocedures

Zet de 44 omgekomen passagiers van vorig af tegen het aantal slachtoffers door vliegtuigcrashes in 1970 en je beseft dat er in de tussentijd een boel is verbeterd. In 1970 namen vierhonderd miljoen mensen het vliegtuig en verongelukten nog bijna 25.000 mensen.

De afgelopen decennia is hard gewerkt aan de vliegveiligheid. Tussen 1945 en 1980 vonden jaarlijks zo’n driehonderd vliegtuigongevallen plaats met jaarlijks rond de tweeduizend doden. Pas toen in de jaren tachtig serieus werk werd gemaakt van technologische verbeteringen en nieuwe veiligheidsprocedures nam het aantal ongevallen af, ondanks het groeiende aantal mensen dat met het vliegtuig reist.

Gevaar op de weg

Afgezet tegen het aantal ongevallen in het verkeer wereldwijd, kun je beter het vliegtuig nemen. Uit een rapport dat de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) onlangs publiceerde, blijkt dat jaarlijks zo’n 1,25 miljoen mensen wereldwijd omkomen in het verkeer. Voetgangers, fietsers en motorrijders lopen het meeste gevaar. Zij zijn volgens de WHO goed voor de helft van alle dodelijke slachtoffers. Alleen al in Nederland overlijden per jaar meer dan zeshonderd mensen in het verkeer over de weg.

Terug naar de vorige pagina

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten