Zelfs de onderzoekers waren verbaasd over de uitkomsten van dit ouderenrapport

Tot grote verbazing van de onderzoekers zélf, blijken ouderen tevreden over de gezondheidszorg. Dit blijkt uit het Grote Zorgonderzoek van KBO-PCOB, de grootste seniorenvereniging van Nederland.

Door Ralf Bodelier

Toegegeven: wie Henk Krol, Geert Wilders en Lilian Marijnissen goed volgt, zal het maar amper geloven. Maar terwijl deze politici doorlopend hameren op de problemen in de zorg, spreken de mensen die hem het meest gebruiken er hun waardering over uit.

Huisartsen, cardiologen, fysiotherapeuten, wijkverpleegkundigen, voetverzorgers… van een representatieve groep ouderen krijgen ze allemaal een dikke pluim.

Vol lof

Dat blijkt uit het Grote Zorgonderzoek van KBO-PCOB, de grootste seniorenvereniging van Nederland, dat in juni wordt gepubliceerd. In opdracht van KBO-PCOB werd een representatieve groep van 1300 ouderen geïnterviewd. En wellicht ook tot verbazing van de onderzoekers zélf, waren de gemiddelde 74-jarigen vol lof over de zorg die ze genoten.

Van al hun zorgverleners, maken ouderen het meest gebruik van de huisarts. En een dikke 94 procent spreekt er zijn tevredenheid over uit. Huisartsen luisteren goed naar ouderen, snappen de problemen waar ze mee worstelen, en leggen vervolgens prima uit wat er aan valt te doen.

Voldoende tijd

Die huisartsen nemen bovendien voldoende tijd voor hun patiënten en de ouderen hebben niet het idee dat het consult wordt afgeraffeld. Ook over de bereikbaarheid van de arts is negen op de tien ouderen tevreden.

Die tevreden geldt bijvoorbeeld ook voor iets als de wachttijden in het ziekenhuis. De meeste ouderen kwam er vorig jaar gemiddeld drie keer. En terwijl je vroeger soms eindeloos moest wachten tot de arts je binnenriep, valt het wachten tegenwoordig heel erg mee.

Parkeerkosten

Ook lukt het meer dan de helft van alle ouderen om meerdere onderzoeken achter elkaar in te plannen. Hen valt pas iets tegen wanneer ze het ziekenhuis weer verlaten: de parkeerkosten rijzen tegenwoordig de pan uit.

Valt er in de zorg zelf dan niets meer te verbeteren? Natuurlijk wel. Zo zegt één op de vijf ouderen dat de arts wellicht wat te snel constateert dat ze maar moeten ‘leren leven’ met het probleem dat ze aankaarten.

Eén op de vier zegt dat ze bij verschillende zorgverleners te vaak hetzelfde verhaal moeten vertellen. En meer dan 80 procent zegt, desgevraagd, dat de apotheker zelden vraagt of ze ook nog andere medicijnen gebruiken naast de geneesmiddelen die ze bij hem afhalen.